Wil je als ZZP’er aan de slag? Of heeft je huidige bedrijf een make-over nodig? Dan is een van de eerste dingen die je gaat doen het kiezen van een nieuwe bedrijfsnaam. Toch is dat lang niet altijd gemakkelijk. Want hoe weet je nu dat je een echt goede bedrijfsnaam te pakken hebt? De bedrijfsnaam die je kiest zal grote invloed hebben op je uiteindelijke resultaat. Wij geven je 7 tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam!
1. Reclame maken met de bedrijfsnaam
Het is nog vroeg, maar bedenk nu alvast hoe je eventueel reclame zou kunnen gaan maken met de naam die je in gedachten hebt. De belangrijkste eis is in dit geval dat de naam een beetje catchy moet zijn en vooral
niet te lang. Een lange bedrijfsnaam kost meer moeite om te onthouden, dus zal reclame minder goed werken. Dit geldt zeker voor reclame in de krant of op TV, waar mensen snel even naar kijken.
2. Een originele naam zoeken
Natuurlijk zijn er regels bij het kiezen van een bedrijfsnaam. Een van die regels is dat je geen bedrijfsnaam mag kiezen die al bestaat of die sterk lijkt op een bestaande bedrijfsnaam. Je zou dan namelijk mensen in verwarring kunnen brengen en op oneerlijke wijze andere bedrijven kunnen schaden. Zorg dus voor een originele nieuwe bedrijfsnaam, dan weet je zeker dat je er niet later mee in de problemen komt.
3. De naam moet relevant zijn
De nieuwe bedrijfsnaam moet relevant zijn voor je bedrijf. Het zou bijvoorbeeld nergens op slaan om je bedrijf “Kees afwascentrale” te noemen als je Jan heet of als je eigenlijk een cateringbedrijf hebt. Let op: de naam hoeft niet perse relevant te zijn, zolang hij maar niet afwijkt van de feiten. Je kunt ook een mooie naam kiezen die eigenlijk niet direct met je werk te maken heeft. Bekende voorbeelden zijn de namen van sterrenstelsels, Griekse goden enzovoorts.
4. Gemakkelijk te onthouden
Je hebt weinig aan een stoere bedrijfsnaam als hij moeilijk te onthouden is. Daarom is het goed om te testen of hij wel lekker loopt. Met name afkortingen werken slecht, omdat het losse letters zijn. Denk ook aan handige ezelsbruggetjes of een logische betekenis van het woord. Een ander belangrijk punt is dat de naam net zo wordt geschreven als je hem uitspreekt. Veel bedrijven lopen klanten mis omdat ze wel de bedrijfsnaam onthielden maar niet meer wisten hoe je het spelt.
5. Een internetdomein met de bedrijfsnaam
Als mensen jouw bedrijf zoeken, moeten ze het snel kunnen vinden. Je hebt een bedrijfsnaam gevonden die origineel is en gemakkelijk te onthouden. Het is dan natuurlijk maar een kleine stap naar het zoeken naar een logisch internetdomein met de bedrijfsnaam. Let erop dat je ook een eenvoudige bedrijfsnaam hebt met zo weinig mogelijk koppeltekens. Deze kunnen namelijk een behoorlijke drempel vormen in reclame.
6. Check de bedrijfsnaam op internet
Nu je een naam in gedachten hebt, moet je hem checken op internet. Typ de naam in in Google en kijk welke resultaten je krijgt. Doe dit ook met alle variaties die je op de naam kunt bedenken. Het zou bijvoorbeeld behoorlijk lastig zijn als er een verwante naam is die gekke zoekresultaten oplevert. Vergeet niet dat je deze resultaten ook kunt verdringen met sterke content! Het is dus geen halszaak als er vreemde resultaten komen, zolang jij maar zeker weet dat je deze kunt verdringen als dat nodig is. En dat kost meestal best wat tijd en geld, dus moet je je wel afvragen of je dat wilt.
7. Een goed bedrijfslogo
De laatste stap voordat je je nieuwe bedrijfsnaam in gebruik gaat nemen, is het ontwerpen van een logo. Hierbij moet je opletten dat het een
herkenbaar logo moet worden. Denk ook aan het ontwerp van
naambadges: een groot logo met lange naam wordt hierop meestal zo klein en priegelig afgedrukt dat het moeilijk leesbaar is. De bedrijfsnaam moet dus om te zetten zijn in een eenvoudig, klein logo dat in één oogopslag te herkennen is. Het vinden van een nieuwe bedrijfsnaam heeft meestal heel wat voeten in de aarde. Er zijn veel dingen waar je aan moet denken. Bovendien zijn meestal de meest logische bedrijfsnamen al bezet. Het is dus lastig om een naam te bedenken die aan alle eisen voldoet. Er zijn dan ook bedrijven die kiezen voor een naam die niet op alle punten perfect is. Vooral Engelse namen zijn de laatste jaren sterk in de mode. In principe is dat geen probleem, maar een Engelstalige bedrijfsnaam is vaak wel erg lastig bij het maken van reclame op radio en (in mindere mate) op TV. Op sommige fronten zal je water bij de wijn moeten doen bij het kiezen van een goede bedrijfsnaam. Maar met deze 7 tips zal je in elk geval eindigen met een degelijke naam, waarmee je zeker je doel kunt bereiken.